Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

21 May 2011

Apa pendapat anda tentang ini???

This is a discussion that happened on Heliza Helmi's Facebook account, involving me and 2 other users. I found something interesting here, but I won't tell you. Read it yourself and tell me what do u think?

8 comments:

squesha said...

saya setuju dengan komen anda. sejujurnya, saya tidak pernah mendengar bahawa kita boleh bermimpi berjumpa dengan Allah. kalau Nabi Muhammad, itu ya. Dan syaitan tidak boleh menyerupai Nabi Muhammad langsung. maka mimpi itu benar. dan ia harus diceritakan kepada orang sebagai satu bentuk hidayah dan khabar gembira. hanya mimpi buruk sahaja yang ditegah untuk diceritakan.

sebenarnya, dah bertahun-tahun sudah surat berantai ni. mmg benar dunia sudah uzur. tapi tidaklah wajar kalau kita meletakkan faedah sekiranya kita menyampaikan surat itu kepada sekian jumlah orang. seolah-olah sudah hilang maksud kita menyampaikan, bukan utk berpesan-pesan kepada kebenaran, tapi untuk ganjaran. cukuplah bagi kita untuk saling menasihati tanpa mengharap sesuatu balasan.

Wallahualam. Just my two cents :)

Syafiq Fadeli said...

alhamdulillah...tq squesha.bukan apa lah,kdg2 rasa terkilan dgn org mcm ni. bila kita bg pendapat dan ilmu,dijawabnya dgn sindiran sinis.walaupun bg sy,pendapat dia kurang tepat,tapi sy masih menghormati martabat ilmu tu sendiri,sbb bukan senang mau dpt ilmu tu.tp bila pndapat sy bcanggah dgn pndapat dia,dia mcm xdapat terima pula walaupun hujah2 kita jauh lg relevan malah disertakan nas.kalau begitu,mcm mana ilmu Islam itu nak bkembang kalau semua pun susah mau terima ilmu...sekadar bkongsi kisah (",)

squesha said...

itu lah satu kekurangan orang kita, mau memberi pendapat, tapi tidak mau menerima pendapat. agak ego dalam perkongsian ilmu dan hujah. apa-apapun, semoga perkara seperti ini tidak melemahkan anda untuk memberi pendapat dan hujah.

Syafiq Fadeli said...

inshaAllah...doakan ya.moga kita semua hidup dan mati dalam iman dan dakwah,amiin.

Ibrahim Ismail said...

Setuju sangat dengan kau. Ramai orang Melayu perangai macam tu, kadang-kadang sindir kita ni "belajar tak habis" padahal dia pun taktau kitab apa yang dia rujuk.

Syafiq Fadeli said...

tu la pasal. xda nilai ilmu btol.

sHaR!Na eLyaNa said...

byk sgt msg cm ni..melibatkan Tuhan pun ada?

Syafiq Fadeli said...

ada org yg kdg2 menyimpang dr landasan ilmu sbnr...