Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

24 November 2010

LIBK 21

hOOO!!!!
Now I am attending LIBK (latihan intensif bakal komander) 21st intake at UiTM Sabah. i am the CC1 for the training, and it is really tiring. today is the 3rd day of the training and my skin tone is already blacken by the sun. pedih wooo...and the voice, so far still ok, but sometimes i feel a lil bit pain in throat. like usual la... hahahaha

hurm, after this training, i will go to Kedah with my friends to attend Jamboree for Commanders and it will be another blackening event for us. it's ok, no matter what is the halangan and rintangan datang menjelma, we will try our best to be the best in the jamboree. pendek kata, mau jadi juara la... (ofkoz la, semua org pun nak jadi juara kan,mana da nak kalah...)

haiya...no more thing to be shared laa....next time la,if i have stories to be told,i'll see u again later.hurm, i really want to have ice cream, but it might booom my voice. but, ah never mind la...malam ni p koperasi hahahahaha. mamam2, sedap2.

daaaaa....
salam.

18 November 2010

ALAMAK...!!!

Haaaaaaaaaa....Pernah tengok cerita ni???



HAHAHA... It is a local TV show that does pranks to people (celebs or public). I like this show, and somehow I am practicing that 'crazy pranks' outside the television. Hahahaha, a lot of my friends had been my victims successfully, like right now, I just came back from doing prank to Arif and he was scared like hell just now. It is fun. I mean, all of them were fun. We laughed and laughed. (It normally ends with 'Happy Birthday!!!')

But suddenly I realize, someday they will do this thing to me. Maybe they are waiting for my next birthday. U know, all my victims 'bersatu-padu' and make the biggest prank ever for me, I just can't imagine their revenge, it will be very very very classic. so, eventhough I was really enjoy pranking people, but when I think about what will they do for me, I become... "ALAMAK...!!!" mampos.....

17 November 2010

CELCOM PENJAHAT!!! HUH!!!

Haaaa… Ini sangat2 bikin panas.

After solat raya this morning, I phone called a girl who is in my 8pax number for about 15 minutes (both of us use CELCOM 8PAX), and after that I checked the balance, I had rm9.55. That means, it cost me around 50 cents.

Just now I phone called the same person but disconnected. So I tried to call another friend, also using CELCOM, but different plan, the person is using ‘Upax’. I called her for about 1 minute, and then I checked the balance; you know how much was that? My balance was RM 4.38, that means that 1 minute phone call cost me around RM5!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

What the HELLo!!!!!!!!!!!!!!!

Ini satu penindasan!!!

Ini satu penipuan!!!

Ini satu pelanggaran hak asasi manusia!!!

Ini satu ketidak adilan!!!

CELCOM S**K*!!!!!!

Sekian terima kasih.

Kisah Madam JP

Dear blog,
(Dear blog??? somehow it sounds erotic.. hahaha)

Why So SeriOus??? Why So SeriOus??? 


Yesterday I went to Language Department IPG Gaya, I just wanted to submit my 3 chapters of AE, and then I wanted to submit some books that I borrowed from SAC. These were the plot:

  1. I came into the department.
  2. I saw Mr. Lourdes, so I met him and submit the books that I borrowed. Mr Lourdes checked the list, so the borrowers’ names were there; the books’ titles were also there, so everything was fine. The submission finished smoothly.
  3. I went to Madam Clara’s table to submit my AE.
  4. I went to Mr. Gerrard’s room to take SAC’s key (SAC: a room where I had to place the books back in their racks). But I couldn’t find the key, I just kept looking for it because I wanted to be hurry.
  5. Mdm JP saw me!! Jeng jeng jeng!!!
  6. She called me and asked ‘what are you looking for?’ with ‘nada xpuas hati mcm mau marah2’.
  7. I said ‘I want to submit the books that I borrowed from SAC, the AE books’.
  8. She said ‘No! You have to meet Mr. Lourdes first, you have to tell him, sign the record book, you can’t simply go into the room and put the books there!!!’ (lebih kurang mcm ni la dia cakap, dgn nada yg bikin panas)
  9. I said ‘yes mam, I already met Mr Lourdes and did the procedures, and now is the final procedure, putting the books into SAC’. (dengan nada selamber n senyum, nada sindir mcm langsung x affected dgn kemarahannya. Tp dlm hati panas jugak la)
  10. she said, ‘Oh OK’. (oh ok??????oh that was not ok, definitely)


Finally the princess and the prince lived happily ever after…The End.

p/s: Thank God I still had my rationality yesterday, if not, I don’t know what would come from my gorgeous tongue. U know, me ‘gorgeous’ tongue, right? Tadaaaaaa.

16 November 2010

mari melukis 2


Save Them!!!

p/s: do u think singing 'baby baby baby hooooo' like that is cute? do u think it's 'male' enough??????huh!
p/s: justin bieber hater!

Mari Melukis


Common scenarios at town... no offense, hahahaha.

10 November 2010

MAHER ZAIN - Open Your Eyes

I've listened to this song for many many many days huhuhu. But just now I watched a short clip that used this song as the theme music. And there was the lyric on screen. I read the lyric, and MashaAllah... it is so beautiful. Then i googled the lyric and read the whole of it. credit! The song is telling the stories of wonders that Allah has created, and for me, the song itself is one of those wonders. Alhamdulillah...

MAHER ZAIN - Open Your Eyes
Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

06 November 2010

An Entry That Not So Many People Like To Read

Who do we think we are???

Let’s count together, how many seconds left do we have to live before we die (for real). Let’s count, starting from the number ‘0’…

0…




You know what, we can’t even sure that we will live at the next second. ‘0’ means, yes we know we are living now, but the next second, which is after this second, are we sure that we still have this breath? Are we sure that this soul will still in this body? We are not sure… we can’t be sure.

Such a terrifying topic I bring here, for sure, free readers don’t prefer to read this stuff, because for them, we must read something about the world. Yeah rite, about foods, about songs, about movies, about fashions, about gossips… all about the current world. Are we one of these readers? Put down your finger from your forehead, no need to think. If we are still thinking of the correct answer, or maybe thinking of the rationales or reasons for being like that, let me help you: Yes most of us are a part of them, and no reason!

We are too busy looking at the branches of a tree. We do not plant any interest to the tree at all, we don’t even know what kind of tree is that. We are too busy making us feeling satisfy with our delusional world, for God sake. We are not blind, we are given maps to be followed but we choose to blind ourselves. We want to feel that this world is everything even we clearly know that it is not. It is just a tiny creation from the whole thing. This earth, this life, is a very important short period to determine our eternal future which is an important tiny part from the whole fantastic plan. The plan! We are now living on a path that specifically follow the God’s plan without any minuscule distraction. We are moving forward…

Look at ourselves. Please be shame. We live in this world following our own books, the ones that we created with our ‘super-duper’ reasons and rationales that brighten all the dark places and perfume all the fetidness of wrongdoings and sins. We deny the mighty God. By knowing that, are we scared enough? If not, please be scared.

We celebrate our sins. We are proud with our evilness. We tell our friends and laugh together to celebrate our ‘achievements’ of having sex with so many girls and women. We respect people with pervert mouth that swear and confidently talk about how good they are in knowing about how to do bad things. We listen, we laugh, we like. Okay fine, and now let’s think. With all of these achievements of fulfilling our passion to gain our self-satisfaction, how will it ends? Where do we want to bring all these things? Have we being given some kind of exception to get through the judgment day without the judgment? No judgment on the judgment day? No need to think, because I believe we straightly get the answers when we saw those question marks. Because we have these schemata, we know but we refuse to follow. Why? Because WE ARE TOO BUSY FEELING SO SATISFY.

We are not allowed to know a lot of secrets that The God keeps from us. One of them is our death. When and where. Today or tomorrow. Due to the enemies’ swords or alcohol addict. We just do not know. How about we prepare from now. Prepare for our own death, for our own future. Don’t simply say about living in heaven unless we prepare well, following the guidance that has been given, been delivered by our beloved prophet (PBUH). Have faith, don’t loose hope.

For people (including me, no exception) who are reading this and still planning to continue your never-ending-life with blings and names, please rethink.

Turn to the right path. It is still there, waiting for us to walk on it.

Count back, with faith, how many seconds left do you have:

0…..

…..

…..

…..

Who do we think we are…

Pengakhiran Itu Sebuah Permulaan.

Gambaran Hari Qiamat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri. 

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati. 

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi. 

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih. 

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak. 

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka. 

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat. 

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan. 

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun. 

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga. 

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah: 

ⅰ- Pemimpin yang adil. 

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah. 

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid. 

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah. 

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah". 

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai). 

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah. 


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan. 

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda. 

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi. 

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat. 

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana. 

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin. 

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan. 

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah. 

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin. 

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa. 

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab. 

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang. 

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana. 

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat. 

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat : 

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab. 

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab. 

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka. 

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.) 

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain. 

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya. 

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya. 

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka. 


Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.



☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

sumber: Amar Sufi

||xyah minta izin jika mau 'share'||

02 November 2010

POEMISI...??? (poem + puisi)

Suddenly something came into my mind, when was the last time I created a new poem??? Funny, because actually 'art' is like my middle name, I live in artistic things, I find happiness in them, I found myself in them! That made me turned on my laptop and let the fingers and heart did their parts... and at the end, this poem 'appeared'.

RASA CINTA

Bila ada suara bertanya
Apa kau lihat pada cinta
Bila saatnya cinta
Dimana tempatnya cinta

Nescaya lidahku pasti kelu
Mataku terus menjadi kaku
Kerna bagiku cinta itu semesta
Cinta itu adalah segala-gala

Maka bagaimana kan ku tunjukkanmu cinta
Sedang ia wujud berwarna sejuta
Pejam dan celikmu dijanjikan rasa
Huraian bahagia dan cengkaman kecewa

Maka cinta
Bukan untuk ku tulis dengan pena
Kerna penaku menulis dengan cinta
Bukan untuk ku tunggu saat ketika
Kerna tiap saatku diselubungi cinta

Dengan cinta
Jiwa dan tubuhku punya harga dan nyawa
Terbang dan terhempas mengulit rasa
Namun cinta tiada pernah hilang di jiwa
Sekali datang selamanya bertakhta

Dan cinta inikah yang kau tanya
Maka diamku ini sebagai jawabnya
Kerna cintaku tidak bertugu bermenara
Ia cuma halus, ia cuma rasa.