Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

29 April 2011

Duhai AE-ku...

Hurm...
AE ni mcm xpernah habis2 tau... susah betul nk siapkan 1 tesis (mock, by god sake).
selagi tak hantar yg dh siap hard bound,selagi tu lah kena edit n edit n edit n edit... (ulang sampai muntah).
tapi xpe la,dah last sem,buat je la...sabar je jap...nnt dh submit semua, setel la ni.
moga2 Allah permudahkan segala urusan dan kitorang semua dapat grad dgn jayanya, amiin....

p/s: dlm usaha siapkan last AE utk supervisor check...then lulus,then terus p hard bound. InshaAllah.

24 April 2011

For The Rest of My Life

This is the photo of me performing For The Rest of My Life during the TESL Night.
It is my favorite Maher Zain's song and I was so excited singing it.
Erm, nothing more to write... just look at the photo la.. HOhohohohoho.


Thanks to Ariffudin Zakaria for the nice pic. Hohoho.

22 April 2011

Edit2 ni best jugak hehehe

Salam.
Kadang2 bila kepala dah pening wat assignment, antara cara mau release kekecohan yg blaku dlm otak ni adalah dgn cara edit gambar2, hahahhahaa...
best wei...kepuasan jugak la...
td si joe ajar aku guna action di photoshop...so apa lagi,aku try la hahahaha...hasilnya ni potluck lomo2
yg ni plak aku edit biasa2 je,guna sikit2 function yg aku tau selama ni hohohohoho...
cantik ke hudoh x kira,yg penting,kepuasan hohoho.




19 April 2011

LETTO - Sebelum Cahaya

The best song from Letto.
It has a very strong melody, artistic lyric, and also blows some kind of mood into you. 
This is a very beautiful art that you must listen to, it is just a masterpiece.

LETTO - Sebelum Cahaya

Ku teringat, hati,
yang bertabur, mimpi,
kemana kau pergi, cinta
Perjalanan sunyi,
yang kau tempuh sendiri,
kuatkanlah hati, cinta


Ingatkan engkau kepada,
embun pagi bersahaja,
yang menemani mu,
sebelum cahaya
Ingatkan engkau kepada,
angin yang berhembus mesra,
yang kan membelai mu, cinta

Kekuatan, hati,
yang berpegang, janji,
genggamlah tangan ku, cinta
Ku tak akan pergi,
meninggalkan mu sendiri,
temani hati mu cinta

18 April 2011

ZAUJATI

Zaujati,
Hamba kepada Tuhanku dan Tuhanmu ini tidak mampu melahirkan isi hatinya kepada sesama manusia
Petunjuk dan jalan daripadaNya agar terlorong adalah matlamat seribu harapan
Agar aku bisa bergelar hamba yang diredhai
Hari demi hari ku tahu bahawa aku adalah seorang hamba
Keterbatasan ilmuku umpama sisa yang tinggal dijari pabila dicelupkn kedalam air lautan
Tiada dapat dibandingkan dengan ilmuNya yang Maha Mengetahui

Zaujati,
Usahlah kau bersedih kerna insan yang hina dina ini
Aku jua sepertimu dan seperti mereka juga dan seperti yang lainnya
Yang sentiasa mengharap dan berhajat akan sesuatu daripadaNya
Tiada apa yang dapatku berikan padamu melainkan sedikit
Tuhanmu Yang Maha Pengasih tidak sesekali mengecewakan kita
Pohonlah apa yang kau mahu padanya agar mendapat kebahagian dunia dan akhirat

Zaujati,
Ku mengerti ku fahami apa yang kau rasa
Ku harap masih ada ruang bagi kita saling berbicara
Bicara hati bicara jiwa bicara apa sahaja
Tiada hijab tiada tabir tiada apa-apa
Yang menjadikan bicara kita itu sebagai suatu rahsia

Zaujati,
Kau zaujahku kaulah sahabatku kaulah penemanku disyurga
Kau dan aku mencari dlm seribu akan satu jalan
Jalan terang yang sampai ke penghujungnya
Bertemu Kekasih yang sedang menanti kita di sana
InsyaAllah akanku pimpin tanganmu bersama-sama
Tidak sesekaliku lupa segala yang kau curahkan kepadaku
Pengorbananmu dahulu bukan menjadi suatu sejarah
Akanku simpan ia di sudut hatiku yang paling teristimewa

Zaujati……….
Akhir qalamku ini air mataku menitis mengalir
Tanda hatiku tidak dpt menahan apa yg kau rasa
Berat mataku memandang ku tahu berat lagi hatimu memendam
Bersabarlah…bersabarlah…bersabarlah….
Pasti ada hikmah disebalik aku lelaki dan kau wanita dan aku suami dan kau isteri…

al faqir ila rabbihi

Ibnu Nasruddin



Retrieved from: dunia penyair

14 April 2011

Jawatan baru

KOMANDER MUDA (BERSARA) SYAFIQ FADELI
P/S: Starting 13th April 2011... Sounds good???

13 April 2011

Keadaan di Hujung Sem (tiap sem pun macam ni)

salam...
1 word to describe my condition right now
H.E.C.T.I.C
a lot of works to do
a lot of assignments and tasks to submit
a lot of responsibilities to fulfill
less time to rest
less time for myself
it is really hectic.

11 April 2011

Layaran Baru


..::A thousand mile journey starts with a simple single step::..

08 April 2011

My Doa (during a seminar's opening ceremony)

The doa that I recited during the opening ceremony of 'C4 Professional Development Seminar 2011', 07th April 2011.

"Ya Allah, the one and only, who is capable to write in the lahuz mahfuz. You are the one who created the wonders of the moon and the sun, the skies and the seas, the earth that cycles in the infinite cycles, also the wonders and secrets in sevens. You are the most merciful and gracious one, grant us your forgiveness and love. Bless us, our family, our friends, our relatives, and all people around the world. Help and guide us so we can walk on your path. Treasure us with your redha so we will become blissful and successful people eternally. With that, bless our program today, so our gathered efforts will gain your Rahmah the moment it starts to its last second. Please put nothing in this program but all goodness and blessings.

Ya Allah, the one who breathes life and takes souls, who says ‘Kun’ to create and change and destroy the universe in the blink of eyes. The one who created life and death. On this day we ask you to bless the kind soul of our beloved lecturer who answered your call yesterday, Allahyarham Muhd Arif Azman. Place him at the best place together with all Mukmin and Muttaqin, together with your beloved Anbiya’ and Syuhada’, together with those who you promise heavens for them, freed from the hardship of Barzakh, Mahsyar and Siratul Mustaqim. Forgive him, and bless him, and love him Ya Allah."


06 April 2011

What do you think???


Funny?
Sensitive?
Inappropriate?
Nice?
Doesn't make sense?
Unity?
Nothing at all?

What do you think? (",)

05 April 2011

Andai Poco-poco diharamkan, matikah kita, kiamatkah dunia??? (Must Read!!!)

            Mufti Perak telah mengharamkan tarian poco-poco, mufti-mufti lain masih belum bersuara. Majlis Fatwa Kebangsaan akan bersidang pada 20 April ni untuk membincangkan isu ini. Ini adalah kes kecil, maka ia akan dimasukkan dalam bahagia hal-hal lain semasa perbincangan tersebut.


            Macam kebiasaannya, aku tidak akan memberi pendapat dan sebagainya ttg fatwa ini atas alasan yang begitu kukuh, sebab aku tak pakar dalam bidang ini. Aku boleh bagi pendapat, tapi aku tak mahu. Biarlah para ilmuwan dan pakar yang tentukan. Kalau aku bagi pendapat pun apa guna, sbb aku hanya berpandukan kecetekan ilmuku dan keterhadan rujukanku. Maka pendapatku sangatlah lemah.

            Macam biasa juga, aku lebih suka untuk fokus kpd masalah umat. Apakah respons umat Islam Malaysia apabila mengetahui akan pengharaman tarian kegemaran ramai ini? Macam biasa, yang arif bersuara menyatakan pendapat, dan yang bodoh bersuara lebih kuat untuk turut sama memberi pendapat.

            Dalam Islam, kita ada 4 sumber rujukan yang perlu diikut untuk menetapkan hukum hakam dalam beramal. Tidak lain tidak bukan ialah Al-Quran, Hadith, Kias dan Ijmak. Adakah umat Islam faham fungsi-fungsi 4 sumber ini? Ya, sebahagian kecil sahaja yang faham, yang lain tidak peduli pun, malah lebih teruk jika langsung tak tahu akan kewujudannya. Dalam isu poco-poco, sumber ketiga dan keempat digunakan, kerana ianya tidak tersebut secara spesifik di dalam lembaran Al-Quran dan Sunnah Rasulullah.

            Namun kenapa ada umat Islam hari ini yang mempertikaikan hukum ini sewenang-wenangnya? Aku tak cakap tak boleh pertikai, boleh, cuma bukan semua orang boleh pertikaikannya. Kalo kita setakat belajar Pendidikan Islam time sekolah rendah dan tiba-tiba nak berijtihad tentang agama maka itu sangatlah tidak wajar. Andai seorang ulama berijtihad, pasti setelah beliau melakukan penelitian terperinci berpandukan segenap pelusuk jurusan ilmu di bawah penguasaannya, dan jika ada seorang ulama lain mempertikaikannya, pasti jua dgn nas-nas yang terperinci dan sahih. Ini bukan isu kamu setuju atau tidak setuju, tapi ini isu yang mana diredhai Allah taala. Mujtahid-mujtahid sedar akan implikasi ijtihad mereka, samada mengamankan umat atau merosakkan umat. Sebagai seorang yang faham akan kebertanggungjawaban yang bakal ditempuh di Mahsyar, mana mungkin mereka berijtihad dengan main-main, pastinya mereka kaji dgn mendalam dan berserah kpd Allah agar diberi petunjuk yang benar.

            Tapi kenapa masih ada manusia-manusia lain yang turut sama ingin ‘berijtihad’ walaupun mereka bukan ahlinya. Malah lebih sedih, mereka memberikan komen2 yang main-main seolah-olah isu halal haram ini main-main. Lebih sedih, mereka memperlekehkan ulama-ulama dan fatwa-fatwa ulama tersebut. Ini bukan setakat sedih, ini 1 kecelakaan. Tahukah anda ulama-ulama adalah pewaris Nabi? Sesiapa menghina pewaris Nabi, bermakna dia menghina Nabi, dan sesiapa menghina Nabi bermakna dia menghina Allah.

            Allah berfirman yg bermaksud: “Aku melancarkan perang kepada mereka yang memusuhi waliku”. Macam mana tu, jika Allah ingin memerangi manusia sebegini? Adakah lagi jalan kejayaan dunia akhirat untuknya?

            Aku bukanlah pakar. Tetapi ingin berkongsi tentang teknik pengkelasan hadith mengikut kelas-kelas mereka. Ada hadith sahih, hadith hassan, hadith da’if dan hadith maudhu’. Yang boleh diamal dan disebarkan adalah hadith sahih dan hassan. Yg selebihnya lemah dan palsu. Tahukah anda bagaimana sesebuah hadith tersebut dianggap lemah? Tak susah. Ulama akan merujuk kepada perawi-perawi (periwayat / penyampai) hadith tersebut bermula dari org pertama mendengarnya dari mulut baginda, sehinggalah org terakhir mendengarnya, kesemua perkataan mesti tepat seperti apa yang ditutur Rasulullah. Andai ada seorang perawi dalam rantaian perawi itu yang diragui, maka kelas hadith tersebut akan jatuh sebagai lemah. Tahukah anda apa maksud ‘diragui’? andai seorang perawi itu pernah menabur makanan untuk mengumpan dan menangkap ayam peliharaannya bagi disembelih dan dimakan, maka perawi tersebut dikira sebagai ‘boleh dipertikaikan’ (sebab dia seolah-olah menipu haiwan). Maka hadith yg disampaikannya akan dianggap lemah. Lihatlah, betapa Islam menitik beratkan isu disiplin ilmu, sangat sangat sangat ditekankan. Lebih daripada sekadar bermain di bibir orang jahil seperti apa yg kita lihat kini.

            Jadi kenapa kita sewenang-wenangnya ingin menentang pendapat ulama. Apabila ada org terkenal melawan ulama dengan hujah yang disukai orang ramai, semua pun bersorak untuk org terkenal tersebut. Semua menunding jari kpd ulama, dituduh kolot dan sebagainya. Kita harus faham. Ulama sentiasa di bawah rahmat dan redha Allah. Andai kata mereka berijtihad akan sesuatu hukum, dan ijtihad tersebut benar dgn jalan Allah, maka mereka akan mendapat 2 kebaikan dan pahala. Tapi andaikata selepas bertungkus lumus berijtihad, tetapi ijtihadnya salah, maka mereka akan mendapat 1 kebaikan dan pahala kerana usaha mereka untuk berijtihad dan menyelesaikan maslaah umat. Kesimpulannya dengan disiplin ilmu yang tinggi, Islam ada garis panduannya untuk diikut bagi membolehkan sesuatu hukum difatwakan.

            Maka aku berseru kpd semua pembaca blog aku, dan seluruh dunia, agar jgnlah mencampakkan diri kita dalam kebinasaan. Jika kita sedar kita tak pandai, dan kita sedar kita bukan ahli dalam bidang ini, maka kita biarkanlah saja mufti dan majlis fatwa yang tetapkan. Macam aku buat sekarang, untuk isu poco-poco tu sudah ada 1 fatwa haram yang dikeluarkan, ada juga yang mengharuskan, namun Majlis Fatwa Kebangsaan akan memberi kata putus pada 20 April, maka jangan pening-pening, tunggu saja 20 April ni. Jangan cepat melatah, dan jangan sesekali menghina ulama dengan hujah-hujah emosi dan keduniaan anda. Semuanya mengundang murka Allah. Tak kira apa alasan anda, tapi hakikatya dunia ini milik Allah maka kita hidup dangan syariah yang Allah suruh, tiada tapi-tapi lagi. Tidak lain tidak bukan, sebab di Mahsyar, Dia akan hitung kita dengan syariah yang ditetapkannya, bukan dengan alasan-alasan logik yang kita cipta demi kesenangan dunia. Turn to Allah, sayangi para pewaris Nabi (Ulama).

“Kamu semua adalah pemimpin, dan kamu semua akan dipertanggungjawabkan atas apa yang kamu perbuat”



Further reading:

TSUNAMI JEPUN: Tanda Hampirnya Kiamat (Must Read)

Bila matahari tidak lagi terbit dari timur itulah tandanya kiamat semakin hampir dan ianyamerupakan tanda besar hari kiamat. Hari ini sudah banyak tanda-tanda kecil kiamat. Diantara kiamat kecil ialah:
  1. Zina bermaharajalela
  2. Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik.
  3. Bermaharajalela alat muzik.
  4. Menghias masjid dan membanggakannya.
  5. Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
  6. Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar.
  7. Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa.
  8. Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda.
  9. Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)
  10. Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.
  11. Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.
  12. Orang akan melakukan homoseksual.
  13. Akan terdapat ramai anak luar nikah.
  14. Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik
  15. Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan
  16. Banyaknya berlaku gempa bumi.

Dan apabila melihat pada tanda-tanda kecil berlaku kiamat, maka jelas, diantara 1-16 itu jelas menunjukkan bahawa kiamat semakin hampir. Namun yang paling mengejutkan, tanda-tanda besar kiamat juga sudah ada. Yang paling ketara ialah matahari semakin menaik ke arah barat dan semakin meninggalkan timur.
Jepun,11 Mac 2011 negara matahari terbit telah dilanda tragedi tsunami Jepun dan kali ini ia merupakan paling dahsyat dalam sejarah negara mereka untuk tempoh 140 tahun. Kekuatan kali ini bukan calang-calang iaitu 8.9 skala Richter. Kejadian berlaku di timur laut Tokyo. Dan fenomena itu turut mengubah menyebabkan kedudukan Pulau Honshu yang merupakan pulau utama Jepun itu berganjak sehingga 2.4 meter.
Ini menunjukkan negara matahari terbit itu sedang mengubah kedudukannya. Maka fenomena ’Retrograde Motion’ yang pernah diperkatakan sejak 1400 tahun dahulu semakin hampir.
Dan ALLAH swt pernah berjanji bahawa hari kiamat akan tiba dan sesungguhnya ALLAH swt tidak pernah memungkiri janjiNYA.
Semoga kisah Tsunami di Jepun tidak lagi menjadi bahan kelakar. Jadikanlah kisah Tsunami di Jepun sebagai pengajaran buat kita. ALLAH swt baru menyampaikan IKLAN KECIL KIAMAT. Dan sesungguhnya, hari kiamat semakin tiba. Semoga kita tidak merasai hari kiamat dan kita dimatikan sebagai orang yang taat, dan tidak diaibkan pada Hari Kiamat.
SAB/nb99 ……..sumber dari  facebook.com/Jeming-Hasan

TAHUKAH ANDA??? Fakta Terkini Ttg Syafiq Fadeli::..

These are several facts that people (you) must know about me, currently.

1) This is my last semester...after this maybe people around me (might be including you) will not see me anymore for their whole life.
2) I will get married.
3) I am extremely sad by the fact that I will leave this student life, Commander life, campus life, etc...
4) I love LANGUAGE (especially in speaking)

OK, for those who did not know about this, you must know it by now. For you guys who are having fun time with me currently, you must realize that you have like 1 more month to be with me, because after that, I am leaving. So, let's spend more times together, because I am going to miss this life badly after this. Sincerely.