Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

23 November 2013

AHMAD AMMAR AND ME

Who do you think Ahmad Ammar is to me? My friend, my cousin, my brother? No.

I logged in into my facebook account via my smartphone a few days ago and I saw a lot of entries were posted as dedications to this one man that I never heard his name, Ahmad Ammar. I chose to ignore it because firstly I thought he was just a man from middle east who died in the battlefield or something. First thing that came into my mind was, ‘Mullah’. I thought he was a Mullah or Ayatollah, or somebody that held that kind of position. Secondly, I ignored the news because I was surfing with my smartphone. So the screen was small, internet connection was weak, and it takes a very long time to open any source.

That’s why I only use my smartphone  to Whatsapp, Wechat, Facebook and some apps only. To surf, to study, I prefer my laptop.

Yesterday I turned on my laptop, and I still saw some more posts about this Ahmad Ammar. Something that drove me to read about this young man was, he was a Malaysian, OMG, I was wrong. He was not this Mullah guy. Then I opened some links…


After reading his story, I feel really touched. I’m not going to retell the story, but I will only give my reflection. Basically he died in an excident and was buried in a very special place where some Sahabahs and scholars were buried. In fact, he was the first Malaysian who was ‘selected’ to be buried there.

His died when he was 20 years old, he devoted his life to Islam. He went to Syria and became a part of many dakwah programs. When he was involved in the excident, he was on his way to meet some new students in a dakwah program. His attitude made the people around him liked him so much, his aim was to die in the path of dakwah, his days were filled with al-Quran recitation, he practiced volunteerism, and his free time was not a free time because he gave himself to the community as a devotion to the religion.

20 years old boy, but so many achievements in life.

How old are we now? Do we have as many achievements as him? How much have we gave for Islam? All of us must ask this, to ourselves.

I involve in Briged Bakti, an NGO that also practice volunteerism. I went to a few places and did a few programs with my friends in Briged, basically to bring Islam to the community. If we die today, I think we’ll die like Ahmad Ammar. But today we are still alive. Nobody knows how long we will stay in this path, maybe one day we’ll stop doing this thing, maybe one day we’ll keep doing this, who knows. But the question is, how will we die soon?

I have improved myself, I give benefits to myself. I work and I have my monthly salary, and some other money from my side activities. I have bought a car, a bike, I have a wife and a house, I have done something good for myself. I pamper myself very well.

But what is my price if I only give benefits to myself? The community can’t see my value if I give them nothing good. That’s why I work for the community, I join some NGOs to serve the people so I can be considered as somebody who is beneficial to the community. In some cases, I help people. And I hope that Allah will see this as a good deed and gives his mercy to me, and makes me a successful man especially at the afterlife.

The price of myself. That is something that I have to work on. I don’t want be the next Ahmad Ammar, that is too special. I don’t care if I’m not as famous as him, but I want to have Allah’s love, I want Him to see me as a servant who works really hard to gain His love. I want Him to give me a high value. This is just about me and Him.



But the path that I have to choose is the path that people like Ahmad Ammar chose. Personally, do as much ibadah as I can, don’t waste any single time. In community, give something good to them. Don’t be so selfish by bringing only yourself to heaven. Bring others as well. Serve the community. Spread the message of Islam. InshaAllah, eventhough we are not people like Ahmad Ammar, but we live like one. We die like one. And the most important thing, Allah sees us with love.


#Islam #Volunteerism #Syahid

25 October 2013

KHADAM (puisi)

KHADAM 
by: Syafiq Fadeli 


Jangan pendam nanti lama-lama jadi dendam
Benda dah parah jenuh siram takkan padam
Kerusi dihadang kerusi telan dan hadam
Kalau pandai tengok nampak aku pimpin khadam

Ke sana ke mari aku orang tengok hebat
Hati batu, keluli, masih mudah aku rembat
Biar lambat asal selamat mereka katakan
Aku cepat tak jatuh jauh aku meninggalkan

Mereka hincut-hincut aku lari pecut
Mereka masih ketar di pentas aku menggegar
Nenek jeling tajam nampak bayang hitam
Jangan pandang lama-lama nanti buta ditikam

Datang dua kawan nampak aku berdua
Baca serapah angin kini kami berjuta
Tidak tahu nama dan kampung halaman
Hidup dalam kota tapi nyaman macam taman

Tak perlu takut aku bukan mengugut
Bawa balik pulut, keris dan limau purut,
Aku jalan sendiri masih dengan dua kaki
Masih satu hati masih ingat mati

Kata orang alim aku fikir balik-balik
Imbau kisah dulu memori ulang-alik
Ilmu jaga diri lagenda pantang disudi
Kalau orang berbahasa aku kan berbudi

Aku pernah tumbuk, tendang dan terbang
Pernah duduk berlima dalam gelanggang
Pegang amanah guru ketat ku kunci mati
Walau dijaga rapi aku sakti di hati

Akulah Hang Tuah kuat subuh senja
Akulah pendekar cakeraku maharaja
Biar aku diam kita boleh jadi kawan
Kalau aku sawan aku memang tak terlawan

15 February 2013

MEMBENTUK MASYARAKAT TIDAK 'GALAK'.

Awalnya saya melihat situasi masyarakat yang sukakan benda galak ini sebagai satu trend dan nafas baru, di mana disebabkan ramainya orang yang sukakan benda galak, maka banyaklah pihak mengambil kesempatan terhadap kegilaan ini, samada secara positif mahupun negatif. Dan semuanya berkesan!

Bagi yang negatif, datangnya perkara 'lagho' yang mengalir laju memasuki otak dan pemikiran kita. Datangnya PSY dengan Gangnam Style-nya, datang rancangan-rancangan lawak jenaka yang tidak putus-putus, dan lain-lain, semata-mata untuk mengaut keuntungan berupa wang ringgit hasil dari minat masyarakat untuk ketawa, melompat, menyanyi dan berhibur dengan sungguh 'galak' sekali.

Positifnya, datnag juga ulama'-ulama', ustaz-ustaz, rancangan-rancangan ilmiyah, isu-isu semasa yang tinggi nilai ilmunya, namun masih menyajikan gelak tawa kepada masyarakat. Lihatlah ceramah-ceramah agama sekarang, audiensnya berpuluh-puluh ribu, langsung tidak sama dengan zaman dahulu. Lihatlah penangan Ustaz Azhar Idrus, ilmiyah tetapi masih mengandungi lawak jenaka untuk menghiburkan audiens yang datang dari pelbagai latar belakang.


Namun, terdetik di hati saya, apabila saya terfikirkan apakah yang terkandung di dalam minda audiens itu. Pakat datang ramai-ramai dengar ceramah, masuk rancangan TV, adakah untuk menimba ilmu, ataupun cuma hendak bergalak dan ketawa berdekah-dekah bersama teman-teman galak? selesai ceramah, cuba pegang seorang hadirin dan tanya apakah yang dia dapat dari ceramah itu, berapa banyak hukum syara' atau ilmu tauhid yang dia dapat ingat, dan berapa banyak pula cerita lawak jenaka yang dia hafal?

Akhirnya, kita terpaksa berdepan dengan satu masalah baru di mana masyarakat sudah tidak menoleh kepada ulama'-ulama' serius yang membincangkan tentang ilmu secara ilmiyah tanpa unsur lawak. Sehebat manapun penemuannya, sedalam manapun kupasannya, audiens cuma akan mengantuk dan mengharapkan 2 keadaan. Pertama, berharap ulama' tersebut buat lawak supaya semua orang segar, atau kedua, berharap ceramah cepat habis.

Mari fikirkan, macam mana nak buang mentaliti 'galak' dalam minda ummat ini. Biarlah majoriti masa kita dihabiskan untuk urusan serius kerana hidup, mati dan akhirat itu sangatlah serius. Namun sebahagian kecil hidup kita, kita ber'galak'lah, hanya sekadar untuk menceriakan dan mewarnai hidup kita seharian, dan orang sekeliling kita :)

Syafiq Fadeli, 2013

02 February 2013

Puisi: "KLIKDANSKROL"

Cameron Highland, December 2012.

















"KLIKDANSKROL"

Ku terpaku, melihat apa terpapar di muka buku
Kekunci tetikus lari laju hampir tercabut kuku
Ku sorok hatimu ku tayang jaga dalam almari kaca
Jauh namun isinya masih boleh ku baca
     Kalau bukan jantan dah tentu aku menangis
     Kalau bukan jantan hidupku bakal tragis
     Terang bukan sinis bukan minta diistimewakan
     Cukup selayang pandang asal tidak dilupakan
Tutup buku lama, tapi masih ada
Ceritanya masih di sana tak percaya boleh buka
Dari muka satu hingga empat puluh tiga
Cuma ada satu mengandungi kisah duka
     Biasanya yang bernafas itu tidak dipanggil mati
     Jadi mengapa mandi kafan solat dan kebumi
     Titik silam hitam masih ganggu tidur lena
     Aku kini baru menuju yang sempurna

SYAFIQ FADELI, 9.38PM, 2 FEBRUARI 2013.

20 January 2013

Edit-edit Gambar!

Sooooooooo... I've edited some photos of me. Sooooooooo... check them out. Sooooooooo... yeah, check them out...

p/s: I have no idea, what to post. I have some ideas but I don't have enough time to compose a good entry. Sooooooooo... ye lah.



08 January 2013

Kerugian Seorang Penakut

Assalamualaikum.

Lama sungguh tidak post entry baru di blog. Hurm... Kekangan masa, kebanyakan idea mencurah-curah di Facebook sahaja. Apakan daya, ianya lebih syok di sana hehehe.

Takut ialah sebahagian sifat manusia. Kita takut bahaya, takut gelap, takut mati, dan macam-macam lagi perkara yang menjadi punca kita takut. Lain orang, lain pula ketakutannya. Fitrahnya, tidak mungkin wujud seorang manusia yang langsung tidak takut kepada apa-apa.

Namun adalah bijak bagi orang-orang yang takutkan Allah. Ini satu fenomena semasa dimana ramai orang takutkan perkara-perkara lain selain Allah. Sehinggakan, ingin melakukan perkara baik pun mereka rasa takut. Macam mana boleh takut buat baik, takut salahkan? Macam mana boleh salah kalau ianya baik?

Kadang-kadang, wujud juga orang yang katanya meniru akhlak nabi. Berani kerana benar takut kerana salah, ingin berdakwah. Tapi hatinya lemah. Baru disergah sikit, baru calar sikit, sudah takut hendak meneruskan langkah dalam dakwah. Tidak tahukah dia yang sergahan dan calar itu dilihat Allah? Tahukah dia Allah kira semua itu untuk menjadi asetnya di akhirat nanti?

Kita mesti takut kepada orang yang kuat dan tiada kelemahan, barulah berbaloi takut kita itu. Takutilah Allah, itulah ketakutan yang paling berbaloi. Takutilah nerakaNya, takutilah murkaNya. Buat apa takut kepada manusia? Bukannya manusia itu tuan syurga dan neraka.

Hebatnya Allah, kerana dalam ketakutan kita kepadaNya, terselit segunung cinta yang dalam. Macam mana tu? Kita takutkan Dia, tapi kita cintakan Dia. Itulah Allah, mana sama dengan makhluk. Perasaan kita kepadaNya pun dah istimewa, memang bukan tandingan makhluk.

Kepada mereka yang rasa dirinya penakut terhadap perkara-perkara yang tidak patut, sudah-sudahlah tu. Berhentilah merugikan masa dan tenaga kalian untuk perkara yang bakal musnah tidak lama lagi. Tumpukan perhatian kepada Allah, kerana kisah kita dengan Allah panjang lagi. In fact, kisah kita denganNya tidak ada garis penamat.

ANONYMOUS