Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

18 September 2010

..::Satu Jalan::..

Siapa kata insan miliki satu hati
Dapat merungkai segala teka teki
Dengan mudah tanpa meneliti
Dan tiap masa memuji diri

Jika begitu pasti tiada dugaan
Dalam mencari sinar perjalanan
Kerna kini kita kekeliruan
Di simpang yang penuh jalan

Satu jalan kita kan lemah
Satu jalan kita kan gugur
Mana satu jalan bahagia
Masih tak nampak hujungnya

Satu jalan yang dicari
Satu jalan nan tersembunyi
Adakah di hujung pelangi sana
Atau hanya di depan mata

Ya Allah Tuhan pemilik hati
Bolak balikkanlah hati kami
Agar yang benar Kau suluhi
Dan yang batil Kau bayangi

10 September 2010

MAHER ZAIN

     Currently I love Maher Zain's songs. I think that he is bringing a new era of nasyid to the globe. His songs are beautiful and the messages are crystal clear. He doesn't use bombastic word in layers of meanings for his songs, we can easily understand them eventhough we listen to them for our first time. In my opinion, it is a very good and sincere effort done by the composers because for religious songs like those, the most important thing that we must get is the message in the song. There is no point if a composer composes a really good song in term of the melody and music, but nobody can understand the message. Like Maher's songs, they are directly delivered to the listeners, plus the voice, the music and melody are also good.


     At this end age, the age of huge deceptions, we can see people are rushing to achieve goals that do not ensure their safety in the world nowadays, and the world afterlife. We are chasing for something that will bring nothing to us but temporary satisfaction. that's why sometime we have to stop, just for a while, reflect ourself and go back to the place where we had chose the wrong road, and rechoose the new one. We need something to wake us up back. That’s why, no matter what religion does we believe, when we go back to the religion, we will go back to the basic, and we will go back to the right path. And that's why, the existence of Maher Zain with his songs currently really blow the international music industry. Credits to him and the people behind him. his songs go across the nations and beliefs, people are listening to the songs because they are showing the beauty that had been forgotten for a very long time. God bless you.



MAHER ZAIN - FOR THE REST OF MY LIFE

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I...I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

I know that deep in my heart 
now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

I know that deep in my heart..


MAHER ZAIN - BARAK ALLAHU LAKUMA

We’re here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We’re gathered here to celebrate
A moment you’ll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure
We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter
Let’s raise our hands and make Dua
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله
بارك الله لكم ولنا
الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله
الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say


09 September 2010

Eid

SeLaMaT HaRi RaYa EiDuLfiTRi

Pada yang kenal or xkenal aku,aku susun sepuluh jari (jari tangan sahaja) memohon maaf jika ada tsalah dlm tutur bicara (mulut aku mmg power) dan perbuatan aku (x la sepower mulut hehehe)
Raya ke-3 ni jemput la dtg umah yer...hehehehehe

08 September 2010

Lagu Nasyid (baru dapat ilham tadi,lepas tarawih)

Haaaa...Salam2.
     Balik dari solat tarawih tadi, tiba2 jiwa aku berirama, cewah2 hahaha... maka aku pun layan je hinggalah tercipta sebuah lagu nasyid. aku bg lirik je la k,kang post lagu kang,ada org ciplak lak...copyright ni hahahaha...k hayati la ye.

RINDU BERBALAS

Terasa jauh darimu
Walau ku menghampirimu
Sunnahmu berat di badanku
Kerna iman yang tak menentu

Ku hayati tiap kisahmu
Ku sanjung pengorbananmu
Kasihmu kepada ummatmu
Sehingga ke akhir nafasmu

Ku rindu kamu Ya Rasulullah
Ku perlu kamu Ya Habiballah
Siang malamku dibuai kasih
Padamu kekasih hati 

     Haaa...kita kena perbanyakkanlah selawat2 ye.jgn malas2.kita kena rindu pada Nabi Muhammad sbb baginda amat merindui kita...xkan kita x rindu pada panghulu manusia sedangkan baginda bleh rindu kita,btol x?so,zahirkanlah rasa rindu tu dgn selawat dan mengamalkan sunnahnya.x susah pon...even if susah sekalipun, xpe... sbb apa yg kita buat tu ada balasannya. kalo buat xdpt apa2 baru la x berbaloi... kan?

     ok,takat ni dulu. maybe kalo aku x cipta lagu nasyid baru lagi,aku nk bawa lagu ni la utk next ptandingan nasyid.tu pun kalo member2 aku setuju la.kalo x,nampak gayanya aku jd MC lagi je la,hehehe.erm sbnrnya lama sgt dh x nyanyi ni,terbit gak rasa rindu dan gian nak kembali ke pentas ni,xleh jadi ni...hehehe.

     ok,c u...wsalam.

03 September 2010

JANGANLAH TERLAMPAU EGO

SALAM.
Syabas dan tahniah aku nak ucap kepada sebuah skuad ni yang makin lama makin gah di persada dunianya. aku berbangga sbb dorg berkembang dan mencipta banyak benda2 baru dalam operasi mereka. bagus sangat2. lebih membanggakan, aku pernah menyertai skuad ini dulu, satu ketika dulu. walaupun bagi aku aku baru meninggalkan skuad ini dalam beberapa hari sahaja, tapi impaknya aku rasa bagai telah ditinggalkan selama berdekad-dekad. lidahku mengucapkan syabas, tapi hatiku kadang2 terdetik rasa kecewa...


sewaktu aku memegang tampuk pimpinan operasi skuad ini, aku ajar pelbagai 'benda' dan falsafah utk mereka guna dlm hidup. aku tinggalkan mereka semua dgn pesanan2 yag aku rasa sgt2 perlu utk diingat. adik2 semua dgr...abg2 n akak2 pun dgr... tp bila aku pergi, ada plak sekelompok abg2 akak2 ni yang membuat onar. aku x kisah jika kamu semua mahu ubah dan improve air tangan aku. bg aku itu sgt bagus dan membantu skuad utk jd lebih mantap. tapi jgn la terlalu ego... apa yg kamu buat tu x semestinya menambahbaikkan segalanya. mungkin jugak ia akan memburukkan keadaan. siapa tahu. x kira la jadi baik ke buruk ke, yg penting, apa yg kita buat, jgn ego sgt...  ego ni seolah meletakkan diri tinggi dari org lain. tu yang aku risau. takut korang semua naik tinggi sgt, nanti malang tak berbau, terjatuh. makin tinggi korang naik, makin sakit kalo jatuh. ingat jugak, kamu hanyalah perancang, aku juga seorang perancang... tp hanya Allah yang memiliki perancangan terbaik. jadi, apa guna kita ego...


sedikit coretan utk rakan2 dan adik2... kalo berguna, baguslah. kalo apa aku cakap ni x guna, jgn la ambik ye. aku bkn nak menyibuk ttg urusan yang dah xda kaitan dgn aku. sepatutnya aku x bersuara pon. aku x layak, sbb aku dah pergi. tp ni adalah atas dasar prihatin. aku nak tgk skuad tu terus gah. x mau tgk skuad tu malu dan jatuh tersungkur dpn mata2 dan otak2 yang memandang. sbb aku sayang kamu semua.


Genggam atau Tumbuk???

02 September 2010

Mula Melangkah


Salam...
Maka, tanpa segan dan silu, aku bertanya, apakah komen dan pendapat korang ttg iklan ni???
need ur opinion =) thanx.

01 September 2010

SEBUAH MOTIVASI JIWA





Manusia ni ada time dia berdiri tinggi sgt, ada ketika dia rasa rendah sgt2...ni adalah sebab prestasi manusia yang berbeza2,tidak statik... jika kita berada di tempat yg tinggi, maka ianya OK untuk kita bergerak statik kerna kita suda mencapai bintang2. namun jika kita berada di darat, susah kita nak berjaya jika kita bergerak dlm kelajuan statik ini...

seperti jugak aku. kdg2 rasa bsemangat, kdg2 rasa lemah nk tdo jer hehehe. tp ada something yang menusuk telingaku pagi ni. aku mendengar2 koleksi lagu dalam simpananku, aku play di 'jet audio', aku dgr lagu sambil menaip2 kerja di laptop, so aku xtau lagu apa akan dimainkan next. tiba2 kedengaran sebuah lagu yang betul2 menarik perhatian aku, sejuk telinga mendengar, bangkit semangat di dada... ini lagunya:

INTEAM - Kehidupan (Feat Nazrey Johani)

Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita ‘kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan

Lagu ni sgt memberi smgt. paling ketara part chorusnya...sgt2 benar kata2nya... kita x boleh fikir sgt akan penderitaan yg kita alami, sbb nanti lama2 kita akan jadi putus asa pada Tuhan. kita akan rasa Dia x syg kita dan x mau tolong kita selesaikan masalah kita walaupun kita dh berdoa bnyk kali. kita kdg2 lupa bahawa segala ujian yang Tuhan bagi itu adalah untuk menguji sejauh mana kita sayangkan Dia, dan sebagai tanda Dia sedang memerhatikan kita... kita kena bersyukur, sbb ramai org yang Tuhan tak peduli pon, Tuhan x pandang pun... tapi kita berada di mata dan perhatian Dia yang Esa...

Love this song...
halwa telinga pembangkit jiwa.