16 September 2012

Semenanjung Malaysia VS Sabah Sarawak

Sejak akhir-akhir ini, panas betul isu Semenanjung Malaysia VS Sabah Sarawak. Kenapa kita suka untuk saling bermusuh? Kenapa ada saja insan yang keluarkan kenyataan-kenyataan yang berunsur perkauman yang membawa permusuhan? Kenapa kemudiannya, ada saja orang share dan re-post kenyataan-kenyataan ini dimerata-rata seolah-olah sengaja mahu melaga-lagakan?

Kita satu negara, rakyat Malaysia. Kelantan sebuah negeri, Selangor pun sebuah negeri lain, kenapa tidak bermusuh? Sebab tiada laut di antara kedua-dua negeri? Jadi, semenanjung mahu bermusuh dengan Sabah Sarawak sebab ada laut di tengah-tengah? Timbuslah laut tu kalau boleh.

Berlapang dadalah, berfikiran positiflah. Berbuat baiklah dengan semua orang. Tiada rugi kita buat baik, cakap baik, taip baik. Sebelum kita kutuk orang, fikirkanlah akibatnya dahulu. Fikirkanlah diri kita dahulu, adakah kita Maha Sempurna sehingga layak mengutuk orang lain?

Jangan balik ke era Arab Jahiliyah, asabiyyah, berbangga dan bermegah dengan kaum sendiri. Segala-gala tentang kaum kita, semuanya betul. Kaum lain salah. Rasulullah hadir menyatukan kaum-kaum ini, tiba-tiba hari ini kita buka balik buku baru siri perkauman. Tak perlu bermusuh. Anjing dan kucing di rumah pun kita sayang, kita mandikan, kita belai, walaupun dia bukan manusia pun. Takkanlah sesama manusia ni kita nak bermusuh? Manusia memang banyak kaum, banyak negeri, banyak latar belakang, tapi masih manusia. Kan?

Berlapang dadalah. Hormat-menghormatilah. Rasulullah sendiri melarang orang Islam menghina Tuhan penganut agama lain, kerana tidak mahu mereka menghina Tuhan kita, Allah. Belajarlah dari pesan Nabi itu, janganlah hina orang lain, jika tidak kita pasti akan dibalas juga. Jika tidak mahu hati disakiti, jangan sakiti hati orang lain.

Ingat Allah
Ingat nilai kemanusiaan
Ingat perpaduan

Ya Allah, Kau permudahkanlah, amiin.




Orang Semenanjung dan Borneo, apa yang ada di bawah kulit kita?
Ya, sama saja, Flesh and Blood.

No comments: