Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

16 September 2012

Bebas Ber-FACEBOOK Ada Cerdik Bodohnya

Kebebasan menggunakan Facebook sebagai medium untuk memberi respon dan kritikan adalah bagus kerana dengannya kita dapat membaca banyak idea dan pendapat dari pelbagai tempat dan pelosok dunia, sekaligus membuka minda kita dalam menilai sesuatu kejadian dengan lebih pintar dan rasional.

Pastinya, banyak idea-idea kurang cerdik juga dilemparkan ke dinding facebook. Tak kurang juga idea kurang cerdik yang seolah-olah tidak membantu dalam memahami sesuatu kejadian itu.
Biarlah... Semua orang ada masanya untuk 'membesar'. Ideanya masa muda lain, masa dewasa lain, masa tuanya lain. Tidak kiralah muda, dewasa dan tua itu dikira dari sudut umur atau kematangan.
Yang pasti, kita semua ada suatu masa yang kita gelar 'waktu muda' yang kita banyak buat perkara yang agak agresif. Kemudian datang 'waktu dewasa' yang kita mula jadi rasional dan matang. Akhirnya datanglah 'waktu tua' yang kita banyak buat perkara pintar dan berhikmah.

Mungkin kita tidaklah begitu pintar dan berhikmah semasa tua jika dibandingkan dengan orang-orang tua lain. Tapi, cukuplah kita menjadi pintar dan berhikmah semasa dibandingkan dengan diri kita pada tahun-tahun terdahulu.

Jadi, lapangkanlah dada. Usah menghina dan merendah-rendahkan kenyataan orang lain di Facebook yang kita rasa kurang pintar. Berilah dia masa untuk 'membesar'.

Atau mungkin, kita yang masih budak-budak dan tidak faham kepintaran orang lain yang 'post' sesuatu yang 'kita rasa' kurang pintar.

Lapangkan dada, hormat.

SYAFIQ FADELI (Sept, 2012)

1 comment:

Anonymous said...

saya orang cerdik. =)