29 September 2012

POLIS ZAMAN SEKARANG


Kalau aku jadi polis, aku kena selalu tabik. Letak jari susun rapat pada dahi diam seketika dengan muka macam cuka. Bila jumpa polis pangkat atas kena buat yang sama. Kena tabik. Kena hormat. Kalau jumpa orang ramai muka kena masam jangan senyum nanti tak nampak garang. Kalau aku jadi polis macam tu, aku akan rasa bosan. tu yang aku fikir jika aku polis. Kerana aku tak pernah jadi polis jadi rupa-rupanya tak semua polis macam itu. Mungkin ada satu tapi sepuluh lagi jauh lebih baik dari itu. Hari itu aku jumpa satu. Dia baru ambil kes jenayah, dia inspector dan aku adalah aku. Perempuan sinonim dengan rigid dan emosi tapi dia wanita tak serupa itu. Aku terkaku lihat professional dia baik punya sampai aku tertabik dalam hati tertarik dengan cara dia kerja layan pelanggan baik-baik. Boleh pun tak garang, takda misai panjang terjongket. Tapi boleh Nampak tegas Nampak hebat sampai kita gerun kita tabik sambil senyum. Aku yakin bukan dia saja, ada beribu ada berpuluh ribu polis serupa polis yang semua akan suka. Di zaman ini, polis tentu stress. Makin ramai penjenayah makin bertambah orang yang parah degil asyik langgar perintah buat ikut suka. Hari-hari ada saja kes baru kes cur iorang yang sama masuk penjara 4 5 kali tak jadi apa-apa. Asyik alpa dah mati nanti baru nak cari tasbih dan sejadah di bentang dah tak guna. Kasihan polis zaman sekarang kerja kuat tangkap orang. Kasihan….


Buah Fikiran: NAMA PENA

No comments: