28 December 2011

ASASI SAINS UiTM YANG MENGHAIRANKAN!!!

Saya ada seorang adik yang menuntut di Asasi Sains UiTM dan beliau berada dalam keadaan yang menghairankan. Disebabkan adik saya itu normal, maka saya beranggapan, kursus tersebut yang telah menjadikan adik saya menjadi seorang yang menghairankan malah menimbulkan tanda tanya yang pelbagai.

Alkisahnya adik saya ni demam panjang. Maka umi dan abah saya suruh dia pergi jumpa doktor. Yang bestnya, doktor tu cakap, budak asasi sains biasa la demam macam ni.

Maka saya hairan!!! Apa yang pihak UiTM letak dalam jadual dan silibus asasi sains ni sehingga pelajar demam panjang dan sakit-sakit akibat belajar ni dah jadi 1 kebiasaan? Saya memang amat teruja nak tahu. Sekiranya doktor dah cakap budak asasi sains dah memang biasa sakit, takkanlah pihak UiTM tak boleh fikir satu alternatif untuk atasi masalah ni? Takkan nak biar je budak-budak sakit setiap hari akibat belajar? Atau dorang memang suka tengok budak-budak sakit sebab belajar kerana ia menunjukkan semangat cintakan ilmu yang tinggi?

According to my brother, ramai classmate dia yang sakit macam dia. Maka, takkan UiTM masih tak nampak jumlah yang ramai tadi? Kalau sorang tu memang la susah nak nampak kan. Macam ni la, saya bagi cadangan la. Kalaulah tempoh masa asasi sains tu pendek, sehingga banyak subjek-subjek yang terpaksa disumbat-sumbat dalam setiap sem demi mengikut jadual tamat belajar mereka, maka tak salah kalau memanjangkan tempoh pengajian dorang, dan kurangkan subjek setiap sem. Memang la kos mungkin bertambah, umur pun makin bertambah, tapi kalau nak dibandingkan dengan masalah pelajar sakit macam ni, takkan masih nak berkira lagi kan. Jangan jadikan ASASI SAINS sebagai ASSASSIN.



3 comments:

naqib rahim said...

just wondering, betul ke asasi sains selalu sahaja demam?

tak pernah pulak rasanya. bukan salah UiTM ;)

:ex-asasi sains

Unknown said...

kadang2 tu memang ada musim hujan n angin yang mmbuatkan kami sakit tpi xyah lh manja sngat.. hehe

Syafiq Fadeli said...

naqib: i don't know bro,ask the doctor there,he said that hehe

ella b alia: rambo yg x manja pun bleh demam2 kalo main hujan, apalagi kalo hujan tambah angin.hehe