13 December 2010

Pemimpin yang Tenang

Salam.
Di hari yang berbahagia ini (sebab xda training hahaha), aku nak berkongsi beberapa petua untuk jadi seorang pemimpin yang dilihat tenang dan bijaksana oleh pengikut bawahan. Fahami betul2, aku tak cakap jd ‘pemimpin yg tenang dan bijaksana, tapi aku cakap jadi pemimpin yang ‘dilihat’ tenang dan bijaksana. Maklum lah, kadang2 pemimpin yang baik ni dia memang tenang dan bijaksana, tapi pengikut bawahan tak Nampak dia begitu. Dorang Nampak kita macam asyik gundah, stress, dilemma, bodoh, tak berpengalaman, etc. walaupun hakikatnya tidak begitu. Sebab itu orang2 yang tenang dan bijaksana juga harus tahu bagaimana untuk membuatkan orang nampak kita spt tenang dan bijaksana. Faham x?hehehehe

Macam ni…

Mata:
Jangan buka mata luas2 sgt. Tapi jgn sempit sgt. Buka mata anda tengah2 jer, kuyu ckit2 jer. Itu akan membuatkan orang fikir kita ni tenang, dan tidak mudah melatah, n di masa yang sama kita tidak la blur. So berada lah di tengah2. So, pengikut x dpt predict apa-apa idea yg ada dlm otak kita.

Dahi:
Tegangkan dahi, jangan bagi ada kedutan2 pada dahi. Walaupun panas dan terik mentari, jangan dikerutkan dahi, bagi dia x gerak apa2. Ini pun sama, akan membuatkan org fikir kita tak mudah melatah. Pemimpin yang baik kan tidak mudah melatah…

Dagu:
Jangan terlalu angkat, dan jangan terlalu tunduk.angkat ckit xpe, tunduk ckit pun xpe. Ini akan membuatkan org fikir yang kita ni sentiasa pandang ke depan, tidak hanya melihat pada tanah yang dipijak sekarang, tp melihat pada tanah yang akan dipijak selepas ini.

Mulut:
Bercakaplah dengan suara yang jelas. Jgn terlalu nyaring, kasar, dan jgn jugak terlampau halus. Cakaplah perkara2 yang penting dan menjurus kearah mencapai konklusi. Jgn bcakap mcm org dok ngumpat. Pastu nak tarik panjang2. Bnda simple pun mkn masa berjam-jam utk setel. Sedangkan bnda simple ni kejap je dh bleh setel. Dan juga d bahagian mulut, jgn suka sgt ketawa berdekah2. Ketawalah berpada2, biar ketawa kita perlahan dan pendek. X perlu nk ketawa panjang2. Senyum kena selalu ada, itu akan membuatkan org fikir kita ni hepi, dan mampu hadapi semua masalah dgn tenang, dan kita senyum sbb kita tahu mcm mana nk selesaikan masalah tu.

Muka:
Muka mestilah tidak menonjolkan emosi kita. Jgn bagi org tahu yg kita ni sedih ke, marah ke, hepi ke, biarlah muka kita ni rileeeeeek je, jgn bnyak reaksi sgt. Kalo x, senang sgt org nk salah gunakan kita, dan pengikut akan fikir kita ni pemimpin yang tidak mampu mengawal masalah sendiri, which is so bad. So kawal kedutan2 di dahi, di pipi, di sekitar bibir dan sekitar mata.

Huh, ok lah… cukup lah tu. Ari ni pasal muka je la. Pasal yang lain2 tu, next time la kita bincang yer… ok, gotta go. Daaaaa…..

4 comments:

Ibrahim Ismail said...

I appreciate this post very much. Ever since I know you, Syafiq, I mistaken you as being matured (well, you could be) but actually you're indeed being calm. I barely see you showing your anger and emotion and thus it shows your powerful self-control that people admire.

Syafiq Fadeli said...

tq ims...actually i admire Rasulallah the most.he is the best idol in defining the best leader.and as we know,he is very calm.that's why i really want to be as calm as him,to be close to him,so i will be on the right track.that is so important coz he is our vehicle,to follow our map,al-Quran.

Anonymous said...

so true, komander syafiq mmg sentiasa nampak tenang walaupun masa marah..cool je.. tq 4 da tips!

Syafiq Fadeli said...

welcome ayuni,igt,pemimpin yang baik ialah pemimpin yang tenang dan tidak cepat melatah.=)