Syafiq Fadeli's Channel

Loading...

20 August 2011

ISLAM - Berdakwahlah walau sedikit, boleh ke?

Salam Ramadhan.
Hangat juga isu dakyah 'fahaman lain' (saya tidak bersetuju untuk melabel fahaman2 lain sebagai agama) terhadap umat Islam ni. Lepas satu-satu dibongkarkan. Ini menunjukkan kerapuhan dalam institusi iman dalam diri setiap individu Muslim. Ramai yang hidup dalam Islam dan biarkan saja imannya diam-diam dalam hati. Tak boleh, iman perlu disemai... Kena banyak ibadat, kena banyak tuntut ilmu, dan kena banyak berfikir tentang hidup mati. barulah iman itu dapat dsemai dan tumbuh subur. kalau diam je, memang la lama-lama berkarat dan mudah dihasut hasutan luar.

1 perkara penting kena ingat, Islam ini adalah agama kesejahteraan dunia dan akhirat. Kalau nak kemewahan dunia semata-mata, macam2 fahaman boleh sediakan itu semua. Anda boleh dapat duit, boleh kemewahan, bolah enjoy2, boleh minum minuman keras, boleh pegang yang bukan mahram dalam fahaman lain. Tapi takat dunia je la. Nanti di kubur, di akhirat, anda gagal sepenuhnya. Orang yang tidak beriman kepada Allah akan dibakar dalam api neraka selama-lamanya. Bila kulit, daging dan tulang dah hancur, Allah akan buat balik semua tu supaya azab yang dirasa itu akan berterusan, SELAMA-LAMANYA. Which means, never stop, no end. TAPI, kalau kita berada dalam Islam dan iman, kita akan selamat dunia akhirat. Memanglah di dunia ni Allah suruh solat, puasa, zakat dan sebagainya. Biasalah tu, nak syurga yang kekal abadi, mesti ada bayarannya. Nak pokok subur, mesti ada benihnya. Nak gaji banyak, mesti ada pekerjaannya. Mana boleh kita dapat sesuatu kebaikan percuma-percuma saja. It makes sense. Lagipun Allah bagi kita nikmat dan rahmat 24/7. Setiap degupan jantung, setiap nafas yang dihela, semua tu nikmat. Takkanlah dengan nikmat yang tak perah henti-henti dari kita lahir sampai sekarang ni, kita masih tak mahu menghargai Allah? Kitalah yang zalim kalau macam tu.


Hurm, lastly, I have a suggesion kepada mana-mana pihak yang terlibat. Saya nasihatkan kepada stesen TV ke, stesen radio ke, jangan abaikan Islam. Saya tak halang anda semua nak putar lagu apa pun. Tapi at least, at least, time azan tu siarkanlah azan. Then ambik la dalam 15 - 30 minit untuk tazkirah dan pasang lagu-lagu ketuhanan. Janganlah kalau kita bersiaran 24 jam, 24 jam tu jugaklah hiburan lalai semata-mata. Pastu bila ada Muslim yang murtad, kita kecoh2. Tak kena tu... Kita sendiri ni kena main peranan masing2 utk menyebar dan mempertahankan Islam mengikut bidang dan kepekaran masing2. Tu kepada stesen TV dan radio, pihak2 lain dengan cara masing2 la pulak, asalkan mengangkat dan mengagungkan Islam. InshaAllah Islam gemilang. Allahu Akbar!

Salam ikhlas penuh mesra,
Syafiq Fadeli.



No comments: